Kopš 2013.gada 19.novembra, iebraucot mūsu austrumu kaimiņa teritorijā, autopārvadātājiem TIR grāmatiņu (TIR karnetes) vietā jāuzrāda muitas nodokļu un nodevu nomaksas garantijas. Tomēr informācija par to, vai Krievijas Federācijā turpina darboties TIR, ir ārkārtīgi pretrunīga. Rezultātā rindu izveidei uz Krievijas robežas ir stihisks un iepriekš neparedzams raksturs.
Aiziešana pagātnē
Kopš augstākminētā datuma KF Federālais muitas dienests (FMD) visiem spēkiem virza muitas tranzīta procedūru bez TIR karnetes. Šai sakarā Latvijas Valsts ieņēmumu dienests (VID) nepārtraukti brīdina, ka, dodoties uz Krieviju (mums darbojas divi galvenie robežpunkti – Terehova un Grebņeva), autopārvadātāji nevarēs izmantot TIR grāmatiņas ne kā muitas nodevu nomaksas garantiju kravas nepiegādāšanas gadījumā, ne arī kā muitas deklarāciju. Tādējādi, viņiem būs jāuzrāda Federālajam muitas dienestam vai nu galvojuma līgums, vai bankas garantija, vai arī uzreiz jānomaksā nodokļi un nodevas.
Sastrēgumi uz robežas
Robežkontroles dienesti norāda, ka pastāv liels risks, ka uz robežas ar Krieviju un Baltkrieviju var parādīties rindas. Lieta tāda, ka oficiālā Minska neatsakās no TIR karnetēm. Tāpēc liela daļa autopārvadātāju iespējams sāks šturmēt robežas no šīs puses cerībā nokļūt Muitas savienības teritorijā. Īsāk sakot, mūsu austrumu kaimiņa rietumu robeža jau tā nav pārāk viegli pārejama, bet nu tā var kļūt vēl nepārejamāka. Jau šodien vidējais gaidīšanas laiks rindā pieaudzis līdz 12-16 stundām. Kas būs tālāk, jautā speciālisti.
Strīdus līgums
Nenoteiktība ar rindām rodas tādēļ, ka kopš pagājušā gada 1.decembra Krievijas muita gatavojās lauzt vienošanos ar Starptautisko autopārvadātāju asociāciju (SAA). Šī struktūra ir TIR sistēmas nacionālais garants daudzās valstīs, ieskaitot Krieviju. FMD pret asociāciju vēršas ar finansiālām pretenzijām, gadījumā, ja netiek piegādāta pēc TIR grāmatiņas ievestā krava.
Ne viss ir burtiski
Tomēr vairākas dienas pirms 1.decembra Krievijas valdība sēdē, piedaloties Krievijas pirmajam vicepremjeram Igoram Šuvalovam, pieņēma negaidītu lēmumu pagarināt TIR karnešu darbību. Tāpēc līgumu ar SAA Federālais muitas dienests lauzīs tikai 2014.gada 1.jūnijā. Tomēr juceklis ar TIR grāmatiņām pieaug spēkā. Kā izrādās, šo paziņojumu pārvadātāji nedrīkst saprast burtiski. Tomēr daži no tiem jau pasteidzās nosūtīt savas fūres tikai ar “tir”. Viņiem neizdevās iekļūt Krievijas teritorijā, savukārt robežkontroles punktu darbs kļuva haotisks.
Dīvains paskaidrojums
Nākamajā dienā – 2013.gada 2.decembrī – FMD izplatīja ļoti dīvainu paskaidrojumu. Jā, līguma laušanas termiņš ir pārcelts, bet neviens nav atcēlis jaunās kārtības ieviešanu lielākajā valsts daļā. Citiem vārdiem sakot, nav skaidrs, kas ir nepieciešams iebraukšanai. Spriežot pēc visa, nepieciešamas gan TIR grāmatiņas, gan nacionālās garantijas.
Brokeri netiek galā
Speciālisti norāda, ka pastāv cits, daudz objektīvāks iemesls, kāpēc uz robežas parādās rindas. Visdrīzākais, muitas brokeri, kas uz robežas noformē nacionālās garantijas, netiek galā ar strauji pieaugošo klientu skaitu. Iespējams, daudzi no viņiem nav bijuši gatavi šādai situācijai. Šobrīd pārvadātāji meklē alternatīvus aktuālās problēmas risināšanas ceļus. Tieši tāpēc pieaug rindas arī uz robežas ar Baltkrieviju, kas TIR karnetes pagaidām atzīst pilnā apjomā.